Instagram

Chocolade cupcakejes

Het was echt zo'n niks-doe-dag vandaag, maar ik had zo'n zin in iets knus en lekkers, en met chocolade natuurlijk! dat ik toch besloot om even de keuken in te gaan om cupcakejes te maken, yum!


Hier komt het recept:
(Het was eigenlijk een recept voor ongeveer 16 cupcakes, maar ik heb het gehalveerd. Uiteindelijk kon ik met het beslag 11 vormpjes vullen! Ik heb, zoals je ziet, mijn cups en teaspoon weer uit de kast gehaald ;).)

Benodigdheden:

- 1/4 cup cacaopoeder
- 1/2 cup kokend heet water
- 2/3 cup bloem
- 1 teaspoon bakpoeder
- 1/8 teaspoon zout
- 1/4 cup roomboter
- 1/2 cup kristalsuiker
- 1 ei
- 1 teaspoon vanille aroma

Bereiding:

- Verwarm de oven voor op 175 graden C. Zet cakevormpjes klaar op de bakplaat (of nog beter: in een muffin-bakblik!)
- Roer in een kleine kom het kokend hete water en de cacao door elkaar tot een glad mengsel. Laat het afkoelen (kamertemperatuur).
-  Doe bloem, zout en bakpoeder in een wat grotere kom, roer even met een garde, en zet die apart.
- Dan doe je de boter en suiker in een andere kom en maak je er met een mixer een luchtig  mengsel van. Voeg het ei toe en mix tot het mengsel glad is. Voeg het bloem-mengsel toe en mix tot de bloem nét is opgenomen in het beslag. Dan roer je het afgekoelde cacao-mengsel door het beslag.
- Als het beslag mooi glad is kun je de cakevormpjes vullen, ongeveer 2/3 vol! Ik heb nog wat chocoladehagel op de cakejes gestrooid, maar dat hoeft natuurlijk niet. Daarna bak je ze ongeveer 18 minuten tot ze mooi zijn gerezen en een satéprikker schoon uit de cakejes komt.

Tadaa! Klaar!


Dit basis-recept vraagt natuurlijk om creatieve opsmuk zoals glazuur, vulling etc. Maar zonder dat alles zijn ze ook heerlijk! :D

Succes! 

Reacties

Populaire posts