Instagram

Spinazietaart

Hoi lieve volgers!

Vandaag vind ik het tijd om een heerlijk recept met jullie te delen dat ik vorige maand ontdekte. Het is een recept van Jamie Oliver voor Spinazietaart van filodeeg met o.a. feta en pijnboompitjes, dat ik een beetje naar eigen smaak heb aangepast. Nu ben ik helemaal geen feta-fan, maar ik ben wel gek op spinazie en de combi van die twee is in deze taart heel lekker! 
Ik heb de taart al een paar keer als diner gemaakt, en je kunt er zeker met 3 tot 4 personen van genieten :) zeker als je nog een klein bijgerechtje maakt.

Hi dear followers!

I'm sharing a delicious recipe with you today for a scrumptious Spinach pie! It's made with filo pastry, feta and pine nuts. I'm not a huge fan of feta myself, but the combination of feta and spinach is just delicious! I found a great English version of the recipe for you here, including great pictures!


Ingrediënten:

- 12 plakjes plakjes filodeeg
- 150 gram feta
- 4 of 5 eieren
- ongeveer 500 gram verse, gewassen spinazie
- 200 gram geraspte kaas
- 100 gram pijnboompitten
- 1 citroen
- gedroogde oregano
- nootmuskaat
- peper en zout
- eventueel: hamblokjes

Springvorm van ongeveer 24 cm. doorsnee.

1. Verwarm de oven voor op 200 graden.
2. Rooster de pijnboompitjes in een koekenpan (zonder olie).
3. Doe de eieren, gekruimelde feta en geraspte kaas (en eventueel de hamblokjes) in een kom. 
Voeg een scheutje olijfolie, oregano en peper toe. 
Rasp dan de schil van de citroen boven de kom. 
Ten slotte voeg je de goudbruin geroosterde pijnboompitjes toe en roer je alles door elkaar.
4. Roerbak de spinazie in een koekenpan met een beetje olijfolie. Voeg steeds een plukje spinazie toe als de blaadjes weer een beetje geslonken zijn. Laat de spinazie goed uitlekken.
5. Doe de spinazie bij het mengsel in de kom en rasp er nootmuskaat op. Roer alles door elkaar.

6. Pak nu een vel bakpapier en leg dat op het aanrecht. Vet het papier in met een beetje olijfolie.
7. Leg 4 plakjes filodeeg in een grote rechthoek op het bakpapier, laat de randjes van het deeg iets overlappen.
8. Kwast het deeg in met een beetje olijfolie, strooi er peper en zout op en leg hier 4 nieuwe plakjes filodeeg boven op. Doe hetzelfde voor de volgende laag, je hebt dan 3 lagen filodeeg op elkaar.
9. Til het vel bakpapier op en laat het in de springvorm zakken, duw en vorm het een beetje naar de springvorm. Doe je spinaziemengsel in de springvorm en vouw dan de randjes van het filodeeg naar binnen. Ik doe dat een beetje rommelig voor een grappig effect.
10. Bak de taart 20 tot 25 minuten tot hij gaar en goudbruin is.

Bon appetit!

PS: Op deze blog vind je het recept in het Engels, met hele goede foto's!

Reacties

  1. Het water komt me in de mond ... heerlijk!
    Bedankt om dit recept neer te pennen.
    Nog een fijne dag, lieve groet Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O lekker! Toevallig heb ik zojuist spinazie meegenomen met de boodschappen dus ik weet nu wat ik er van ga maken! Dank voor het delen van het recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat ziet er lekker uit, Daphne! Een lekker recept om in de vakantie uit te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hmmm, het water loopt al uit mijn mond. Spinazie is ook zo een lekkere groente hé.
    Grtjs
    Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Daphne,
    Dat ziet er heerlijk uit, wij zijn ook fan van Jamie en hebben een aantal kookboeken van hem, dit lijkt me ook erg lekker, liefs Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  6. O dat lijkt me wel lekker, ik hou wel van een beetje variatie op tafel. Groetjes Talitha Ps ik pin hem ff kan ik m ook eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Klinkt erg lekker!!
    Gezellig met meerdere mensen van zo'n taart eten is vast een feestje!
    Groetjes,

    Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lijkt mij heeeeeerlijk!
    En toevallig heb ik nog wat filo deeg in de diepvries, dus ik ga het onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo dochter zo moeder!! Ik heb ook nog filodeeg in de vriezer liggen en ga dit zeker uitproberen. In tegenstelling tot jou zijn wij (man en ik) gek op feta. Bedankt voor het recept. Ik ga het een dezer dagen proberen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!

Populaire posts